måndag 15 mars 2010

Årets bild.

Det har varit lite väl lite disskussioner om Årets Bild tycker jag. Man hörde lite snack
innan tävlingen om att folk tyckte det var konstigt med kategorierna och att det var
otydligt vad de innebar..

Men nu är det som att allt blåst över och alla är goa o glada.

Nu är jag väldigt grön i den här branschen men det känns som att det är väldigt
mycket ryggdunkande. Det är ingen som öppet vill kritisera tävlingen för då
kritiserar man de som vinner. Med tanke på min position i fotosverige (någonstans i
periferin) kan dessa tankar kanske räknas till de lite mer spekulativa.

MEN lite kritik kan jag ge, där jag råkar ha lite koll, i bildspelsklassen. Jag har sett
bildspel som skickades in till tävlingen som jag tycker är mycket starkare och
viktigare än till exempel Lars Darebergs bildspel. Det ska kanske tilläggas att jag
inte har något emot Lars Dareberg. Tvärtom. Han är en av de viktigaste personerna
branschen och en stor inspirationskälla när det gäller just bildspel.
Problemet är väl mest oklarheten. Vad är det som gäller i Årets Bild? Vad är ett bra
bildspel enligt Sveriges viktigaste fototävling? Hur är man när man är en bra
pressfotograf?

Om ni vet någon som för den här debatten någonstans så säg till.

(Nu såg jag att det i Darebergs kommentarstråd här stod en del spännande, även om
det också där är mycket ryggdunkande i stil med "Åh, du borde verkligen ha vunnit
med dina bilder" och det är precis sådant som stör den seriösa och mer intellektuella
debatten)

Förresten, det bildspel jag syftar på som är starkare och viktigare är gjort av Birgitte
Meidell Roald. Tyvärr finns det inte att skåda på internet.


Nåja, inget inlägg utan bild:

Härom veckan träffade vi en konstnär som flyttat från Florens i Italien till en stor
jävla kåk (ordentligt renoveringsobjekt) några mil utanför Sundsvall. Han hade en
underbar ateljé med underbart ljus. Så fort jag går in i rummet känner jag ett lugn
och tänker "porträtt blir lätt som en plätt". Sen tog jag en liten guldram som han fick
hålla upp också för att piffa till det.

6 comments:

johan 15 mars 2010 kl. 16:11  

Birgittes bildspel finns på webben. För att kunna tävla i bildspelsklassen måste man ladda upp det på en webbplats för beskådning.
Tyvärr vet jag inte var hon har lagt det, och om det finns kvar.
Men hör med henne så kanske hon delar med sig var man kan se det.

johan 15 mars 2010 kl. 16:20  

Och efter lite googlande: http://vimeo.com/8650928

Hoppas det är ok för Bitte att jag lägger upp länken.

Lars D 17 mars 2010 kl. 21:31  

Hej
Klassen är ny så det är nog svårt att veta vart det landar. Däremot tror jag att årets pristagare i klassen kommer kännas som ett skämt redan nästa år.
Kritiken kring ÅB blir alltid svår för det finns inga konkreta fakta, det är ett tyckande. Det är ju inte vinnarnas fel att just dom får pris.
Just detta året gillade just den sammansatta juryn mitt, Annas och Magnus bilspel. Hade de träffats helgen efter kanske det hade varit tre andra. Hade det varit en annan jury hade det med all säkerhet varit tre andra.
Så är det ju med fototävlingar, smaken är olika.
Värre är väl när reglerna är olika från fall till fall, tycker jag, då är det ju längre inget tyckande.
Då är det ju rent förvirrande.

/LarsD

Tobias Welander 17 mars 2010 kl. 23:48  

jag håller så klart med dig. Det är kul med folk som vinner och jag unnar alla sitt pris, men jag tycker det bara är otydligt hur det ska vara med Årets Bild. Den största kritiken är helt fel att rikta till bildspelsklassen då den är helt ny, men det finns massa annat som är konstigt. Inte dåligt, men konstigt.

Henrik 22 mars 2010 kl. 14:16  

Varför måste bildspelen vara så otroligt starka och viktiga? Låter pretentiöst. Inte för att förringa Bittes ljudbildspel, men jag tror det föll på undermåligt ljud.

Lars Dafgård 22 mars 2010 kl. 23:20  

Nu har jag tittat på Birgittes bildspel. Och ja nog var det fint. Men inte bra. Jag orkade inte ens se klart. Ingen framåtrörelse. Tyvärr. Men helt klart inne på rätt väg med still och rörlig bild blandat.

/Lars.

About

Mitt foto
Göteborg, Stockholm, Sweden
Fotograf Göteborg cargocollective.com/tobiaswelander/

  © Blogger template 'Photoblog' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP