torsdag 18 februari 2010

Heja demokratin!

Låt mig förtydliga lite. (och be lite om ursäkt)

Fusk är fusk och bör fördömas. De se sysslat med fusket bör således inte få vara på
några listor över huvudtaget. Avslöjandet av det hele = bra journalistik.

Det jag menar är att det är konstigt att låta Moderaterna som helhet stå till svars inför
hela svenska folket. Jag tycker det är att ta i.

Och för att man ska dra i demokrati-spaken (att det skulle vara en fara för
demokratin) måste man ju tycka att det system vi har i dag är något sånär
demokratiskt.

Det system man har i dag är att partierna får ordna sina listor som de vill där den som
hamnar överst har störst chans att komma in i Riksdagen och den som står sist...
Partierna använder sig då av provval där medlemmarna då får rösta, men det är ofta
en minoritet som väljer att rösta. Detta är alltså inte ett lagstadgat val.


Även om mina formuleringar i förra inlägget (och det här också kanske) är lite klantiga
och hårda så tycker jag att medierna har dragit det lite väl långt. Bra och viktigt att
man skriver om det – men lite onyanserat och lite väl stort mediepådrag.

0 comments:

About

Mitt foto
Göteborg, Stockholm, Sweden
Fotograf Göteborg cargocollective.com/tobiaswelander/

  © Blogger template 'Photoblog' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP