måndag 29 mars 2010

Bildspel...

Jajuste, jag slängde ihop ett litet bildspel förra veckan (med betoning på slängde). Det blev helt okej:

KLICKA HÄR



Det är lite klurigt det här med bildspel, alltså inte att göra dem för det är det ju, utan mer grejen bildspel.
Det ligger väldigt mycket i tiden, vissa satsar stenhårt, vi utbildar oss i det och årets bild anammar det.
Jag gillar verkligen bildspel och jag önskar att man satsade mycket mer på bildspel på alla tidningar än vad man gör i dag.
Problemet är att alla inte tycker som jag. Jag skulle gissa att det är en tämligen liten skara av tidningarnas
läsarna som ens har sett ett bildspel. Därför är det väldigt svårt när jag till webben säger  "Kan ni inte
puffa lite bättre för mitt bildspel?" och de svarar "Sorry. Det genererar inga träffar"...

Jag vet inte. Kanske är det så? Att det inte är någon som vill se bildspel. Eller så är det ingen som vet att
de vill se bildspel för de inte exponeras för dem.
Finns det någon som forskat lite seriöst på det där? Undersökningar eller liknande? Det känns som att det
här med att "ingen orkar kolla på bildspel" kan vara något som folk bara säger.
Det är ju fortfarande väldigt ungt som fenomen så man kanske inte ska dra för snabba växlar...

5 comments:

sanna d 30 mars 2010 kl. 16:53  

du kanske ska skriva c-uppsatsen om det...?

Anders Nordlén 4 april 2010 kl. 17:26  

haha precis min tanke där Sanna :P

Tobias Welander 5 april 2010 kl. 20:54  

ingen dum idé. måste bara hitta nån som kan tänka sig att skriva den åt mig...

Oskar Nord 6 april 2010 kl. 11:36  

Skriv den! Det vore jätteintressant att läsa sambandet mellan puffning och visningar. Blir fler intresserade av bildspel om man hetsar upp det? Kanske... Samtidigt görs det ofta bildspel på "tidningsmaterial" som inte fungerar på nätet öht, varken som text, bild eller webb-tv. Folk på nätet klickar hellre på väder, vägar och sex. Tragiskt nog...

Mathias Bergeld 19 april 2010 kl. 15:39  

Jag tror det handlar mycket om hur bildspelen presenteras på hemsidorna. Just nu är det på de flesta nyhetssidorna svåra att hitta och kräver många "klick". Men med nya soundslides finns möjlighet att bädda in bildspelen så att de blir synliga direkt på sidan och inte behöver öppnas i ett nytt fönster. Det hade varit intressant att se hur många fler klick ett bildspel fick om man bäddade in det direkt i artiklen istället för att ha en toppbild tex.

About

Mitt foto
Göteborg, Stockholm, Sweden
Fotograf Göteborg cargocollective.com/tobiaswelander/

  © Blogger template 'Photoblog' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP